Magacin “Macura”

Magacin "Macura"-Stari Banovci

Magacin “Macura”-Stari Banovci

Magacin “Macura” ime je, kao i sam muzej, poneo po svom vlasniku Vladimiru Macuri. Nalazi se u Grčkoj ulici u Starim Banovcima, a Banovčani su taj prostor nazivali Stari mlin. Smešten je nekoliko kilometara uzvodno od muzeja “Macura”, ploveći Dunavom od Novih ka Starim Banovcima, odnosno 25 km drumom od Beograda. Magacin je na adresi Zenit 4.

“Ovde se nekad skladištilo žito,
od njega bi postalo brašno, a potom hleb.
I ljudi su bili zahvalni.”

Magacin "Macura" Stari Banovci

Magacin “Macura” Stari Banovci

Magacin Macura zamišljen je kao mesto za „arhiviranje najrazličitijih umetničlkih dela i postupaka i za reviziju svega što nam se događalo. Nekadašnji rudnik hleba postao je rudnik nade”
U Magacinu su arhivirani dokumenti o umetnosti i radu grupe Gorgona– Josipa Vanište, Ere Milivojevića, Gergelja Urkoma, Brace Dimitrijevića, Koste Bogdanovića, Marine Abramović, Olge Jevrić, Vladana Radovanovića, Jozefa Bojsa…
U ovom nesvakidašnjem galerijskom prostoru pored umetničkih postavki i izložbi, predviđeni su i razni kuturni performansi. Tome u prilog svedoči činjenica da su se u Magacinu održale već dve revije mode, naše modne kreatorke Dragane Ognjenović, kao i predstava Nikite Milivojevića.

Magacin "Macura" Stari Banovci

Magacin “Macura” Stari Banovci

Reč dve o Zenitizmu

Ljubomir Micić je bio srpski pesnik, prozni pisac, književni kritičar, glumac i osnivač srpskog avangardnog pokreta zenitizam. Najznačajniji segment njegovog rada predstavlja pokretanje i uređivanje časopisa Zenit, mesečne internacionalne revije za umetnost i kulturu, koja izlazi od februara 1921. do aprila 1924. u Zagrebu, potom od 1924. do decembra 1926. u Beogradu.
Zenitizam predstavlja izvorno srpski avangardni pokret, koji jedini uspeva da pređe granice tadašnje Jugoslavije i postane poznat i cenjen u Evropi. Zenit je bio časopis internacionalnog karaktera, u kome su mnogi istaknuti umetnici tog vremena objavljivali svoje radove na francuskom, nemačkom, holandskom, mađarskom, esperantu… Posebno su značajne veze sa italijanskim futuristima, pre svega sa njihovim idejnim tvorcem Filipom Tomazom Marinetijem, što govori o afirmativnom odnosu zenitista prema novim tehničkim i tehnološkim dostignućima.